+racisme

Encara que les contribucions des de la teoria del poder fetes per Foucault són de vital importància per a analitzar els discursos del racisme, en elles s’ometen fets històrics com la colonialidad, les Amèriques i el segle XVI espanyol, a més d’estar únicament  elaborats “des d’una teoria crítica produïda des d’Europa que al no dialogar amb les cultures i epistemologies del sud no dóna compte  de les relacions entre el racisme i l’expansió colonial europea. D’aquí es deriven moltes llacunes en el seu pensament que és important dilucidar” (Ramón Grosfoguel, 2012:81)

..

johana4

Kerry James Marshall, Watts 1963, 1995

.

En contraposició a l’anterior, Frantz Fanon considera que no totes les societats són racistes, el que ho siguin o no depèn les estructures específiques d’una societat concreta en la qual el racisme és la punta de l’iceberg. Aquest pensador concep diferents formes de racisme en diverses regions del món, les quals depenen de les diferents històries colonials, la jerarquia de superioritat/inferioritat per a constituir diverses categories racials marcades  per  el color, l’etnicitat, la llengua, la cultura o  la religió.

“Per a Fanon, el racisme és una jerarquia global de superioritat i inferioritat sobre la línia de l’humà que ha estat políticament produïda i reproduïda com a estructura de dominació durant segles pel «sistema imperialista/occidentalocéntrico  / cristianocéntrico / capitalista / patriarcal/modern/colonial» (Grosfoguel, 2011). Les persones que estan a dalt de la línia de l’humà són reconegudes socialment en la seva humanitat com a éssers humans amb subjectivitat i amb accés a drets humans/ciutadans/civils/laborals. Les persones per sota de la línia de l’humà són considerades sub-humans o no-humans, és a dir, la seva humanitat està qüestionada i, per tant, negada (Fanon, 2010)”. Grosfoguel (2012:93)

.

johana5

Humanæ. Angélica Dass
 http://humanae.tumblr.com/

.

En relació amb el paràgraf anterior, Anibal Quijano (2000) assigna al terme “colonialitat del poder” a la forma com en un món imperial/capitalista/colonial, la raça constitueix la línia divisòria transversal que travessa i organitza les relacions d’opressió de classe, sexualitat, i gènere a escala global. En aquest mateix sentit, les feministes negres, indígenes i islàmiques (Crenshaw, 1991),  van desenvolupar  el concepte de la “interseccionalitat” de les relacions de dominació de raça, classe, sexualitat i gènere on s’insisteix que no es pot entendre el patriarcat hegemònic sense entendre com la idea de raça -jerarquia etno-racial-  i el racisme articulen les relacions de gènere i sexualitat atorgant privilegis a les dones blanques sobre els homes i dones de color.  Segons Fanon(Grosfoguel, 2012)  aquesta situació ocorre en totes dues zones del món, no obstant això, l’experiència viscuda de les diverses opressions i la manera particular com ocorre la interseccionalitat  és diferent en la zona de l’ésser en comparació amb la zona del no-ser. En la zona de l’ésser, els subjectes, per ser racialitzats com a éssers superiors, no viuen opressió racial, sinó privilegi racial.humans/ciutadans/civils/laborals. Les persones per sota de la línia de l’humà són considerades sub-humans o no-humans, és a dir, la seva humanitat està qüestionada i, per tant, negada (Fanon, 2010)”. Grosfoguel(2012:93)

 

.

Diferir en la normalització: pràctiques racistes i xenòfobes

És el sistema de control migratori un discurs que s’omet socialment?

 

johana6

johana7

Projecte Deportation Class de AirEuropa. Enmig col·lectiu
http://www.enmedio.info/deportation-class-nueva-accion-del-taf/

.

Com a conseqüència nefasta  del colonialisme, actualment se situa la colonialitat  en una  gamma de relacions de poder, segregació i violència sistemàtica cap a migrants i refugiats.  És el cas Europa on  hi ha més de 40.000 morts i desapareguts a les fronteres a causa de les dures polítiques del sistema de control migratori:  gran quantitat de vols de deportació, tancament de fronteres, centres d’internament i tota classe de crims, persecucions i humiliacions feia la població migrant i refugiada. En paraules d’Ortiz (2015) “Els europeus han après a suportar la violència que s’exerceix en el seu nom”

.

johana8

Daniela Ortiz (2015) hem vist un video en youtube i estava ple de xenofòbia.
Font: http://daniela-ortiz.com/index.php?/projects/hemos-visto-un-video-y-estaba-lleno-de-xenofobia/

 

 

ètnies i cultures

CRENSHAW, Kimberlé. 1991. “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and  Violence against Women of Color”. Stanford Law Review 43: 1241-1279.
GROSFOGUEL, Ramón (2012) .El concepto de «racismo» en Michel Foucault y Frantz Fanon Tabula Rasa. Bogotá – Colombia, No.16: 79-102, enero-junio. En línea http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n16/n16a06.pdf
GROSFOGUEL, Ramón. (2011). “Decolonizing Post-Colonial Studies and Paradigms of Political-Economy: Transmodernity, Decolonial Thinking and Global Coloniality” Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World Vol. 1, No. 1: 1-38 http://escholarship.org/uc/item/21k6t3fq Maldonado Torres, Nelson. 2008. «Religion, conquê
FANON, Frantz. (2010). Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Akal. Foucault, Michel. 1996. Genealogía del racismo. Colección Caronte Ensayos. La Plata: Altamira.
Instituto Nacional contra la Discriminación, la Xenofobia y el Racismo. Argentina http://inadi.gob.ar/promocion-y-desarrollo/publicaciones/documentos-tematicos/racismo-hacia-una-argentina-intercultural/que-es-el-racismo-2/
QUIJANO, Aníbal. (2000) “Coloniality of Power, Ethnocentrism, and Latin America”. NEPANTLA 1.3: 533-80. Quijano, Aníbal. 1991. «Colonialidad y Modernidad/Racionalidad». Perú Indígena 29 (1991): 11-21.