Infàncies “altres”

Un projecte d’espaiperformatiu

http://www.espaiperformatiu.udl.cat

 

altres-F

 

…cuando un niño nace algo otro aparece entre nosotros. Y es otro porque es siempre otra cosa que la materialización de un proyecto, la satisfacción de una necesidad, el cumplimiento de un deseo, el colmo de una carencia o la reparación de una pérdida. Es otro en tanto que otro, no a partir de lo que nosotros ponemos en él. Es otro porque siempre es otra cosa que lo que podemos anticipar, porque siempre está más allá́ de lo que sabemos o de lo que queremos o de lo que esperamos. Jorge Larrosa, 2000.

 

Tal vez la infancia sea una invención de los adultos, solamente la proyección de lo que quisimos ser una vez, de todo lo que perdimos para siempre. Una construcción ideal con todo lo que creemos bueno y que finalmente convertimos en perverso, y por eso los cuentos infantiles son el trasfondo de algo innombrable: el terror profundo de los miedos de los niños. Rosa Olivares, 2010.

 

En el mundo globalizado, hay que ver que estas diferentes infancias se relacionan de maneras complejas, por ejemplo, hay chicos en talleres textiles en Guatemala que producen los bienes que consumen los chicos del llamado Primer Mundo. Hay una multiplicidad de infancias, y también hay relaciones de explotación entre los diferentes tipos de infancia.Valerie Walkerdine,2007

 

OBJECTIUS

– Reflexionar al voltant del concepte d’infància, i dels usos que se’n fa segons els diferents contextos.

– Explorar diferents accepcions al voltant de l’alteritat i la seva relació amb la identitat.

– Cercar record i imatges autobiogràfiques de la nostra infància. Construir narracions visuals i escrites.

– Conèixer diferents maneres de ser nenes i nens.

– Cercar, veure i analitzar produccions artístiques i imatges mediàtiques relacionades amb la infància.

– Explorar de quina manera aquestes imatges influencien les nenes i els nens d’avui en dia.

– Crear produccions artístiques sobre les infàncies,establint relacions entre la pròpia i d’altres.

– Elaborar mapes visuals sobre els nostres aprenentatges.

– Analitzar de manera crítica i dialògica textos per tal de millorar la comprensió i les nostres argumentacions al respecte.

– Introduir les TIC en les nostres produccions artístiques.

 

PREGUNTES ORIENTATIVES

-Quines infàncies consideraríem com “altres”? Com m’afecten? Com m’impliquen?

-Quines relacions pots establir entre la narració de la teva pròpia infància i d’altres relats d’infàncies?

– Quines idees i discursos relacionem amb les infàncies? Ens ajuden a profunditzar-hi? Donen una imatge plural o estandarditzada?

– Com interactuem i ens posicionem en relació a les altres infàncies?

– Com interactuen les “altres” infàncies entre elles? De quina manera estan connectades?

– Per què és necessari parlar d’infàncies en comptes d’infància?

– Com podem treballar l’alteritat a través de les infàncies?

– Com podem pensar, indagar, entendre, aproximar-nos a quelcom no viscut?

– Quines representacions es fan/fem  de les infàncies?  Quines idees vehiculen?

– Quines produccions i recursos ens poden ajudar a obtenir diferents mirades?

– Com podem abordar les infàncies des de l’adultesa?

– Quines implicacions i repercussions tenen els discursos i representacions de les infàncies en l’educació?

 

 

ACTIVITATS

Participació en el Projecte:  Aules contra la Pobresa.

Seminari sobre Infàncies i alteritat.

XI Concurs de Fotografia. Mirades Pedagògiques.

Concurs d’imatge infantil i juvenil. L’ull Tafaner.

 

WEBS

Relats contemporanis de la infància:Investigació visual col·laborativa ambestudiants de formació inicial.Montse Rifà, curs 2015-2016.http://ikusvisual.blogspot.com.es/p/0-0-1-15-86-upv-1-1-100-14.html

 

Carme Molet, 2015. Infàncies. Espaiperformatiu. Universitat de Lleida. http://www.espaiperformatiu.udl.cat/?page_id=361

 

 

BIBLIOGRAFIA

Ariès, Philippe (1979,1986). La infancia. Revista de educación, 6, p.5-17

Carlos Canales et alt. Generar modos disruptives de aprender e investigar a partir de la venidad de un grupo de ninos y niñas a la universidad. 4º Congreso Internacional Arte, Ilustración y Cultura Visual en Educación Infantil y Primária. Congreso 2017 (en prensa).

Buckingham, David (2013). La infancia materialista. Crecer en la cultura consumista. Madrid: Morata

Dussel, Inés (2006). Hay una multiplicidad de infancias. Entrevista a Valerie Walkerdine. En el monitor, 10. http://repository.unad.edu.co/bitstream/10596/4871/1/514517%20infancia.pdf

Duek, Carolina (2011). Infancias en la historia reciente. Algunas reflexiones sobre la escuela, la familia, el juego y la televisión. Propuesta Educativa, 36, (2), 95-102. http://www.fundacion.uocra.org/documentos/recursos/articulos/Infancias-en-la-historia-reciente-Algunas-reflexiones-sobre-la-escuela-la-familia-el-juego-y-la-television.pdf

Gallen, Carla, et alt. (2017). Relatar y repensar: una investigación basada en las artes sobre las experiències de infància. 4º Congreso Internacional Arte, Ilustración y Cultura Visual en Educación Infantil y Primária. Congreso 2017 (en prensa).

Han, Byung-Chul (2017). La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder.

Hernández-Hernández, F(2012) La cultura visual como estrategia que posibilita aprender a partir de establecer relaciones. Instrumento: R.Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v.14, n.2, jul./dez. 2012. https://instrumento.ufjf.emnuvens.com.br/revistainstrumento/article/view/1935/1372

Larrosa, Jorge (2000). El enigma de la infancia. En: Larrosa: Pedagogía profana (p. 165). http://www.ufjf.br/pensandobem/files/2016/05/LarrosaPedagogiaProfana.pdf

Molet; Quiroz; Bernard; Salavatierra (2017). Los “otros” en algunos imaginarios y representaciones de la formación inicial del profesorado. VI Jornadas sobre la Relación Pedagógica en la Universidad, UB. (En prensa).

Molet, Carme (2014). Modelando infancias: Producción artística y cultura visual en la formación inicial del profesorado. En Peña Acuña, B. (Coord.), (2014) Vectores de la pedagogía docente actual. Madrid: Visionlibros, ISBN: 978-84-15705-28-4.

Olivares, Rosa (2010).Cazar Mariposas. Exit, Imagen y Cultura no 40. http://www.exitmedia.net/prueba/esp/sumario.php?id=71

Rendón Gallego, J F;  Hernández-Hernández, F. (2017). El archivo como estrategia de InvestIgacIón de las Representaciones de Infancias que aparecen en la Industria de la moda y audiovisuales(p. 283). 4º Congreso Internacional Arte, Ilustración y Cultura Visual en Educación Infantil y Primária. Congreso 2017 (en prensa).

Skliar, Carlos (2002). “Alteridades y pedagogías. o… ¿y si el otro no estuviera ahí?”.  Educação&Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 85-123.

Steinberg-Kincheloe (2000). Cultura infantil y multinacionales. Madrid: Morata

Walkerdine, Valerie (1998).La cultura popular y la erotización de las niñas. En: Estudios culturales y comunicación. Análisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo. Curran, James, Morley, David y Walkerdine, Valerie, comps. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 1998. 481-495. http://es.scribd.com/doc/56115832/VALERIE-WALKERDINE-La-cultura-popular-y-la-erotizacion-de-las-ninas