Seminari I Cultura visual i educació: Representacions de la infància

El passat 19 d’abril es va realitzar el  Seminari I de cultura visual i educació de la Facultat d’Educació Psicologia i Treball Social (FEPTS, UdL), organitzat per l’espaiperformatiu.

En Carlos Canales, docent de la Facultat Belles Arts de la Universitat de Barcelona i membre dels grups Esbrina i Indaga’t, va explicar una recerca realitzada sobre les infàncies en la contemporaneïtat, adreçada a esbrinar la influència de les imatges en la construcció de les infàncies. Ho va fer a partir de la presentació d’un arxiu audiovisual sobre les representacions de la infància generades per la indústria de la moda infantil i les imatges familiars mediàtiques, per a visibilitzar com es construeixen certs arquetips sobre la infantesa. L’interès era desvetllar alguns relats des dels quals es projecten i s’articulen els discursos sobre la infància, els que ens diuen el que un infant ha de ser i, sobretot, les concepcions i pràctiques dels pares, mares o tutors entorn de les infàncies.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Algunes de les idees que van emergir d’aquestes imatges i construccions (i vam poder abordar) giren entorn de com la infància és colonitzada pel món dels adults; incidint en el consumisme, la hipersexualització de les nenes, el tractament dels infants com a objectes, la reproducció dels rols i models d’adults, i l’exotització.

Per tancar el seminari es va realitzar l’entrega de guardons del premi de fotografia i video Mirades Pedagògiques. Les obres premiades van ser per a la fotografia titulada “Jo” de Marta Carrasco Garcia (alumna d’Educació Infantil) i el vídeo “(Des)conegut” de Judith Blanco, Alba Melero, Judit Querol, Sergi Solà i Laura Torné (alumnes de Projectes d’Arts Visuals, optativa de la FEPTS).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cultura Visual a la FEPTS
Tot i que aquest ha estat el primer seminari dedicat a la cultura visual, aquesta ja es va introduir a la FEPTS des de l’any 1999 a partir d’un cicle de conferències de la mà de Fernando Hernández, Jesús Mauri i Carme Molet. Posteriorment, es va enfocar amb les jornades sobre Com treballar la Cultura Visual a l’aula amb la participació de Fernando Hernández, Imanol Aguirre i Montse Rifà, entre d’altres.
Finalment, el curs passat, Montse Rifà (UAB) ens va apropar la temàtica central d’aquest curs, les infàncies. A partir de la conferència “Relats contemporanis de la infància. Una investigació visual col·laborativa amb estudiants de formació inicial”.
Durant aquest procés d’investigació, les i els estudiants es van moure des de la interpretació de les seves autorepresentacions de la infància a l’anàlisi de les representacions socials de la infància per part d’artistes contemporanis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En el següent enllaç podeu trobar algunes de les investigacions en les que ha participat en Carlos Canales:

Arte, Ilustración y Cultura VisualDiálogos en torno a la mediación educativa crítica dentro y fuera de la escuela.