projecte

projecte      textos      vídeos      imatges

.

infàncies mediades/un projecte  d’espaiperformatiu

Carme Molet, Dànae Quiroz, Olga Bernad, Laura Salvatierra, Tere Graus

.

LOGO-infancies-16-17

 

Què succeeix quan els infants educats per la cultura mediàtica troben el coneixement oficial de l’escola? La resposta a aquesta pregunta ens porta a noves formes d’aprenentatge, noves idees de la construcció de la infància contemporània, al voltant de les quals podem reestructurar les escoles i tornar a pensar el rol dels progenitors en la hiperrealitat.

STEINBERG-KINCHELOE

.

Espaiperformatiu engega un nou projecte interdisciplinari amb la finalitat de reflexionar sobre les infàncies, la cultura mediàtica infantil i la seva importància i repercussió tant en la construcció d’aquestes com en l’educació. La proposta rau a investigar, comprendre i posicionar-nos davant del context mediàtic actual que ens envolta. A tal fi ens proposem visionar, analitzar i interpretar representacions visuals i produccions artístiques sobre els mons mediàtics i tecnològics i crear-ne de noves. Per indagar més en la temàtica proposada recorrerem a pensadores i pensadors actuals, a les narratives pròpies i als debats i preguntes que puguin sorgir a l’aula. Es portarà a terme a l’espai virtual i també a alguns cursos de Primària de la Facultat (assignatures de Música i arts visuals, Didàctica de l’educació artística, Projectes d’educació d’arts visuals, i Sociologia de l’educació).

.

OBJECTIUS

– Pensar el paper de la cultura mediàtica en la construcció de les identitats i la socialització de les nenes i dels nens.

– Identificar aquesta temàtica emergent com a camp d’estudi i d’interès de la cultura visual i de l’educació.

– Reflexionar al voltant del concepte d’infància, i dels usos que se’n fa segons els diferents contextos.

– Analitzar de manera crítica i dialògica textos que tracten aquests temes per tal de millorar la comprensió i les nostres argumentacions al respecte.

– Explorar els usos de les TIC per part dels infants, els seus efectes i el paper de l’educació en la comprensió d’aquestes mediacions.

– Cercar, veure i analitzar produccions artístiques realitzades o vinculades a l’entorn virtual i mediàtic.

– Crear produccions artístiques sobre infàncies mediàtiques.

– Introduir les TIC en les nostres produccions artístiques.

.

PREGUNTES ORIENTATIVES

– Quines nocions tenim al voltant de les infàncies?

– Quins són els contextos actuals dels infants?

– Quins estímuls lúdics reben?

– De quina manera es construeixen les identitats, relacions i interaccions dels infants a partir de la cultura mediàtica?

– Com afecta l’entorn tecnològic i mediàtic en el joc dels infants i la relació entre aquests?

– Quina relació o connexió manté l’espai virtual amb el físic?

– Quines oportunitats i quins desavantatges suposa aquest nou entorn enfront altres models?

– Què possibilita i què impedeix el context mediàtic i la cultura mediàtica infantil? Noves oportunitats de ser i/o existir enfront de la reproducció de models i lògiques

– L’espai tecnològic, mediàtic i virtual és un espai social i polític?

– Es treballa a les escoles la cultura mediàtica infantil i les tecnologies? De quina manera? Quines propostes educatives es plantegen o es duen a terme?

– Quines respostes pot donar l’educació al context tecnològic i mediàtic? Quines preguntes planteja? I l’art i l’educació artística?

 

COMPETÈNCIES

– Adquirir recursos teòrics i didàctics per a una pràctica actualitzada en educació artística.

– Desenvolupar la capacitat d’analitzar i interpretar críticament imatges i manifestacions de l’entorn cultural i social.

– Analitzar de manera crítica i dialògica referents teòrics i imatges i altres representacions vinculades a l’ensenyament i l’aprenentatge de les arts visuals.

– Experimentar estratègies que possibilitin el disseny i la implementació de projectes innovadors en l’àmbit de l’educació de les arts visuals.

– Experimentar i valorar la importància del procés creatiu d’una producció visual.

– Desenvolupar la capacitat d’expressió i de comunicació a través del llenguatge de la imatge (fotografia i producció multimèdia).

– Analitzar i reconèixer les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l’escola i l’educació. Mantenir una actitud reflexiva en relació a l’entorn social i cultural, l’entorn institucional en el qual es treballa i en relació a la pròpia pràctica professional.

– Aplicar el raonament crític en l’anàlisi de les diferents realitats socials derivades de la pertinença ètnica, la classe social, l’estatus sociocultural, la religió, el gènere, la ideologia del consum i els seus efectes grupals i individuals.

– Saber aplicar recursos tecnològics i estratègies d’aprenentatge col·laboratiu.

– Exposar oralment les idees amb claredat i ser capaç de sintetitzar-les per escrit.

– Desenvolupar actituds i estratègies per a l’aprenentatge autònom i el treball cooperatiu.

– Treballar en equip i col·laborativament, tenint en compte el respecte a les diferències, la integració de visions diferenciades, la capacitat crítica i avaluativa dels resultats del treball.

.

ÍTEMS AVALUABLES

– Produccions artístiques: tècnica, creativitat, concepte.

– Capacitat d’anàlisi i reflexió.

– Treball en grup.

– Implicació en el projecte.

 

ACTIVITATS

1- ESPAI VIRTUAL

1.1 Explicació del desenvolupament del projecte, i mostra dels materials visuals que es vagin generant a l’apartat de projectes, imatges i vídeos del web.

1.2 Compartició d’imatges i reflexions a través de les xarxes socials.

 

2- CLASSES

2.1 Lectura, comentari i debat d’articles.

2.2 Narratives.

2.3 Fotomuntatge o collage sobre aquestes.

2.4 Producció visual en grup. Interacció i producció de significats sobre infàncies i mediacions.

 

3- ACTIVITATS A LA FACULTAT

3.1 XI Concurs de Fotografia. Mirades Pedagògiques.

 

BIBLIOGRAFIA

Dussel, I. (2006-2007) Entrevista a Valerie Walkerdine. Hay una multiplicidad de infancias. El Monitor,10, 38-40. Recuperat de http://www.me.gov.ar/monitor/nro10/dossier5.htm Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Barcelona: Octaedro. Molet C. (2015). Infàncies. Espaiperformatiu. Universitat de Lleida. Recuperat de http://www.espaiperformatiu.udl.cat/?page_id=361

Molet C. (2015). Visualitats. Espaiperformatiu. Universitat de Lleida. Recuperat de http://www.espaiperformatiu.udl.cat/?page_id=57

Olivares, R. (2010) Cazar Mariposas. Exit, Imagen y Cultura, 40,(11-12) Recuperat de http://www.revistasculturales.com/articulos/9/exit-imagen-y-cultura/1352/1/editorial-cazar- mariposas.html

Rifá Vals, M. (2011). Género, subjetividad en el Sohō, animé o cine de animación para niñas/chicas de Hayao Miyazaki. En Primer Congreso Internacional: Arte, Ilustración y Cultura Visual en educación Infantil y Primaria: construcción de identidades. Recuperat de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/1637/6/0001765-ADARTVC.pdf

Sola-Morales S. (2016). Comunicación mediática y procesos de identificación: una construcción dramática y ritual. (Assaig) Recuperat de http://atheneadigital.net/article/view/v16-n2-sola/1448- pdf-es

Steinberg, Sh. R. y Kincheloe, J.L. (2000). Basta de secretos. Cultura infantil, saturación de información e infancia postmoderna. En Sh. H. Steinberg y J. L. Kincheloe (Comp.), Cultura infantil y multinacionales (pp.15-45). Madrid: Morata

Walzer A. (2013). Visiones, saberes y placeres. Sobre cultura visual y educación.

Madrid:Editorial Universitas

Zafra R. (2015). Ojos y Capital. Bilbao: Consonni.

.

imatgeinicisetembre
IMATGES:
https://twitter.com/steve_cutts
http://blogs.publico.es/davidtorres/2014/08/04/los-juguetes-de-israel/