propostes educatives: gènere i diversitat sexual

bàsic    propostes educatives   artistes   contes    audiovisuals     imatges      links     bibliografia

La Peluca de Luca

La Naturadora, Vicent Poquet i Eltakataka, 2013
kdp

La perruca de Luca és un curtmetratge que reflexiona sobre els estereotips de gènere d’una forma senzilla i divertida. La perruca de Luca és també un projecte educatiu que compta amb un web, un conte i una guia didàctica per a Educació Infantil i Primària que proposa reflexionar de manera lúdica sobre els rols de gènere.

Luca és un nen sense prejudicis ni complexos, per això quan apareix a l’escola amb la seva perruca de pèl llarg i serrell recte no entén per què es riuen d’ell i, a més, li diuen noia. Només les noies poden portar perruca? Per ser noi cal ser el contrari a les noies? Què hi ha de dolent en semblar una noia?

http://www.cineenvioleta.org/estreno-de-la-peluca-de-luca/

http://www.lapelucadeluca.com/cuento_educativo/educacion.html

 

 Nines de veritat

Una artista desmaquilla joguines i fa que representin models positius.

 nines de veritat

Hi ha nines, limitades per un estereotip, que allunyen els menuts de la realitat. L’artista canadenca Wendy Taso n’és conscient i per això ha tirat endavant un projecte tant original com educador: Mighty Dolls. Ha convertit una moda infantil, les famoses nines Bratz, en dones que representen una sèrie de valors. Que trenquen amb la moda d’una bellesa banal i frívola perquè els nens i les nenes puguin tocar de peus a terra mentre fan volar la imaginació.

http://www.catorze.cat/noticia/3119/nines/veritat

 

 La coeducació i la gestió de la diversitat a les aules

Un dossier adreçat a professorat de Primària i Secundària el·laborat per Fil a l’agulla i Educació sense fronteres amb el suport de l’AECID.mlk

 

Aquesta guia té la voluntat d’aproximar-nos a una major comprensió de les dinàmiques de discriminació en general, posant l’èmfasi en la discriminació derivada del sistema sexe-gènere.

També s’hi poden trobar accions concretes que es poden dur a terme per educar amb perspectiva de gènere.

http://www.educacionsinfronteras.org/es/1044983

 

El sexe de l’Àngels

Recursos per a l’educació amb perspectiva de gènere i LGTB (lesbiana, gai, transsexual, bisexual). Ajuntament de Barcelona, 2011

L’objectiu d’aquest text és donar eines per analitzar i treballar des del món educatiu les qüestions relatives a les relacions de gènere i, en particular, les relatives a la realitat de joves lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB). L’educació amb perspectiva de gènere s’emmarca dins el treball educatiu sobre els grans eixos de desigualtat social perquè juntament amb factors de discriminació com la classe social, l’ètnia o l’edat, el gènere és una de les variables explicatives de les desigualtats que més afecten quotidianament les persones en la nostra societat, tant en l’esfera pública com en la privada.

http://w110.bcn.cat/fitxers/dretscivils/elsexedelngelsencatal.736.pdf

.

Joguines

4 imatges

L’Institut Català de les Dones proposa aprofitar el temps de joc amb infants per transmetre els valors de l’equitat de gènere. Trenquemestereotips convida a mostrar a través de les xarxes socials el compromís per deixar enrere els estereotips sexistes en les joguines. La iniciativa trenquemestereotips consta de quatre imatges que combinen joguines carregades d’estereotips de gènere amb els eslògans: “M’agrada disfressar-me de fada ninja”; “M’agrada arreglar les coses amb una mica de màgia”; “M’agrada que el meu peluix faci de migcampista”; “M’agrada carregar la cuineta al camió”, que criden l’atenció i conviden a la reflexió sobre la superació d’estereotips a través dels missatges següents:

– Els jocs són importants per ajudar les criatures a desenvolupar el seu potencial. Jugant ens formem, adquirim valors i comportaments.

– No hem de condicionar les criatures a uns determinats jocs pel fet d’haver nascut nen o nena. Deixem enrere els estereotips sexistes.

– Jugant, tots i totes hem de poder desenvolupar la tendresa, la valentia, la sensibilitat, la iniciativa o la fortalesa.

– Construïm un futur on dones i homes respectem les nostres diferències i ens relacionem com a iguals.

http://dones.gencat.cat/ca/temes/foment_igualtat/coeducacio/valors_joguines/

 

Torna enrere: propostes educatives