propostes educatives: cultura visual

bàsic    propostes educatives   artistes   contes    audiovisuals     imatges      links     bibliografia

 

IMAGINA! Espais d’educació en l’art i la cultura visual per a nenes i nens

Un projecte d’Ajuntament de Lleida (2006-2011)

El·laboració i implementació: Trama, educació

http://ime.paeria.cat/programes_educatius/recursosdidactics/

Aquests projectes han estat implementats en diferents espais educatius de Lleida. Així mateix, poden ser emprats a les escoles, com a guies educatives, per tal d’abordar temàtiques i problemàtiques emergents, a través de la Cultura Visual. La metodologia proposada contempla la interpretació d’imatges artístiques i mediàtiques, la producció artística, la col·laboració, el diàleg i el desenvolupament de la creativitat.odsf

PDF: IMAGINA! Espais d’educació en l’art i la cultura visual per a nenes i nens

.

1- Qui som i com ens relacionem. Curs 2006-2007

Les imatges mediàtiques influencien la construcció d’identitats de les nenes i dels nens, difonent valors i discursos reproductors del sistema establert. En l’actual sistema neoliberal, el més important són els diners i el consumisme, la concentració de diners (capital) comporta pobresa i fam per a la gran majoria de les persones del món. Tot plegat repercuteix tant en l’espai social, com en l’espai subjectiu i identitari. Té molt a veure amb qui som, amb com ens relacionem i en la manera com ens representen i ens representem.

En aquest projecte, l’atansament a aquestes temàtiques es fa a través de l’exploració d’algunes produccions visuals de: Liliana Porter, Tom Otterness, Michel Ocellot i Hayao Miyazaki. 

PDF: Qui som i com ens relacionem

.

2- Vida natural – artificial. Curs 2007-2008

Per poder imaginar nous espais i fer-ho de manera productiva, cal entendre l’espai on vivim. Hem passat d’una societat industrial a una societat de la informació propiciada pels avenços científics i tècnics, on l’espai virtual ha assolit gairebé tanta importància com l’espai real i on les possibilitats humanes semblen il·limitades tant pel que fa a millorar la vida com a destruir-la. Una passejada per les noves aportacions tecnocientífiques, l’ecologia i la sostenibilitat, juntament a l’estudi d’algunes creacions artístiques i mediàtiques, ens atansen a la comprensió del món de la vida i a la seves representacions.

http://ime.paeria.cat/programes_educatius/recursosdidactics/guies/imagina-vida/index.html 

PDF: Vida natural i artificial

..

3- Fantasies d’abans i ara. Imatges del temps. Curs 2008-2009

El temps és una categoria cultural inventada per una millor organització, la manera com s’estructura canvia d’unes societats a unes altres i en un futur encara canviarà molt més. Hi ha però uns ritmes vitals difícils de modificar, tots els éssers vius naixem, creixem i morim, és el nostre temps de vida. No obstant, el temps no s’organitza sempre per mitjà dels rellotges i del calendari, el temps de la imaginació, dels somnis i de l’inconscient és un temps incert i no quantificable.

PDF: Fantasies d’abans i ara

.

4- Imagina! Un món de somni. Curs 2009-2010

Aquest és un projecte de síntesi que incideix en els aspectes que en els projectes anteriors han estat menys treballats: la guerra i la violència, la pobresa i la fam. La finalitat d’aquest projecte és imaginar un món millor. Podem construir el mapa d’un món de somni o d’un món millor a partir dels nostres desitjos, els que tenen a veure amb nosaltres i el nostre entorn quotidià, i també els corresponents a una mirada política més àmplia. Atenent que en la nostra societat globalitzada tot està interrelacionat, el que nosaltres fem afecta arreu del món i viceversa. Ens podem imaginar el món com un cos, si ens fem mal a qualsevol part del cos tot el cos se’n ressent.

PDF: Un món de somni

 

Torna enrere: propostes educatives