visualitats: plaers

mirades    imatges   pantalles    poder    política    plaers

preguntes

Rosa Siré. L’altra llum, 1994.

Rosa Siré, L’altra llum, 1994

La cultura visual proporciona plaer estètic; això no obstant, no totes les obres d’art són maques i agradables, ni totes les imatges proporcionen una gratificació instantània. Poden ser complexes i requerir un esforç mental, com en el cas de l’art conceptual, més plaent per a l’intel·lecte que per als sentits. Juan Soto Ramírez (2012: 222) ens diu que el gaudi, el gust i l’emocionalitat solen anar plegats; ara bé, aquestes emocions no requereixen imatges de qualitat. Més enllà del gaudi, hi ha la delectació, escriu Soto Ramírez, que va unida a l’apreciació. Apreciar una pel·lícula implica, entre altres coses, reconèixer els emplaçaments de càmera, l’angulació, etc., mentre que es pot gaudir d’una pel·lícula havent-se “enganxat” emocionalment a la història i havent plorat al final. Segons aquest autor,“la distància entre el plaer i la delectació és massa gran. Delectar-se amb el traç escènic, el muntatge intern o la composició de la fotografia és molt diferent que simplement identificar-se amb la trama” (2012: 222). A més a més, hi ha una gran varietat de plaers estètics; es poden aconseguir amb el visionament tant d’obres punyents, com les de Käthe Kollwitz, com d’altres de més assossegades, com els rostres de noia de Jaume Plensa.

Käthe Kollwitz The baby's head on his mother's arms, 1900

Käthe Kollwitz: The baby’s head on his mother’s arms, 1900. FONT: http://deborahwatkinspaintings.com/?p=29

 

 

Jaume Plensa. Sho, 2009.
Jaume Plensa, Sho, 2009. FONT: http://saintluciasculpturepark.com/portfolio/jaume-plensa/

Llegir +